De forskellige udgiftsposter

Herunder finder du de forskellige udgiftsposter fordelt på: 

1. Bryllupsfesten

2. Beklædning

3. Blomster

4. Gaver

5. Ringe

6. Diverse

Alle udgiftsposterne fremgår i øvrigt af skabelonet, som du kan downloade lidt længere oppe (gratis 👀). 

1. Bryllupsfesten

  1. Lokaleleje
  2. Invitationer
  3. Takkekort
  4. Porto
  5. Drikkevarer
  6. Mad
  7. Invitationer
  8. Takkekort
  9. Bryllupskage
  10. DJ
  11. Live musik
  12. Underholdning
  13. Leje af festmateriel
  14. Borddekoration
  15. Personale
  16. Gæstebog
  17. Parkering
  18. Dekorationer
  19. Transport

2. Beklædning

  1. Kjole
  2. Brudesko
  3. Underkjole
  4. Lingerie
  5. Brudeslør
  6. Bruds accessories
  7. Smykker, brud
  8. Smykker, gom
  9. Brudepigers kjoler
  10. Brudepigers sko
  11. Goms jakkesæt
  12. Goms sko
  13. Tøj til børn

3. Blomster

  1. Brudebuket
  2. Brudepigers buketter
  3. Knaphulsblomst
  4. Blomster til kirke
  5. Blomster til bordpynt
  6. Kastebuket
  7. Alterblomster

4. Gaver

  1. Gave til forlover
  2. Gave til brudepiger
  3. Gave til brudens forældre
  4. Gave til gommens forældre
  5. Gave til brud
  6. Gave til gom
  7. Morgengaver

5. Ringe

  1. Forlovelsesringe
  2. Vielsesringe
  3. Indgravering

6. Diverse

  1. Ægteskabsattest
  2. Manicure / pedicure
  3. Makeup
  4. Frisør
  5. Bryllupsplanlægger
  6. Hotel til gæster
  7. Fotograf / Videograf
  8. Fotoalbum

Eksempel på bryllupsbudget

Med udgangspunkt i danske priser, har jeg lavet et eksempel på et bryllupsbudget, så I kan udregne prisen på et bryllup. Det gør, at I kan få et perspektiv på, hvordan udgifterne til jeres bryllup ser ud.  

Bryllupsbudget
Eksempel på procentuel fordeling af bryllupsbudget - 100.000 kr.

Venue: 38%

Størstedelen af budgettet bør gå til jeres venue, herunder: 

  • Leje af lokale
  • Catering 
  • Baretendere 
  • Alkohol
  • Rengøring og oprydning

 

Læs også: Bedste bryllupslokaler i København 

Beklædning og andet: 11%

Husk at inkludere omkostninger til både bryllupsdagen og bryllupsfesten til beklædningsposten, herunder: 

  • Påklædning til både brud og gom 
  • Accessories (sko, slør, slips, lommeklud)
  • Styling af makeup og hår

Fotograf/videograf: 10%

For mange er det vigtigt at forevige jeres store dag med videoer og/eller fotografier fra jeres bryllup. Omkostningerne indebærer: 

  • Optagelse af video/fotografier på dagen
  • Efterredigering 

Bryllupsringe: 8%

Denne varierer enormt meget afhængig af, hvordan I ønsker at prioritere jeres budget. 

Overvej også om I bør forsikre jeres bryllupsringe, hvis de har en høj værdi 

  • Bryllupsringe
  • Forsikring til ringene 


Læs også:
Den ultimative huskeliste til jeres bryllup

Blomster: 8%

Man kan sagtens spare på blomsterne, da prisen på blomsterne afhænger meget af den stil, I ønsker. Selvom 8% på blomster lyder af meget ud af det samlede budget, skal man tænke forskellige typer ind i det: 

  • Brudebuket
  • Alterbuket
  • Blomster i kirken
  • Brystbuketter
  • Evt.: Blomsterdekorationer til bryllupsreceptionen

Bryllupsplanlægger: 6%

Mange brudepar vælger at hyre en bryllupsplanlægger til at stå for hele planlægningen, så de i stedet kan fokusere på at nyde deres dag frem for at planlægge i månederne op til. Typiske opgaver som en bryllupsplanlægger varetager: 

  • Koordinering med leverandører
  • Budgetstyring
  • Sikrer at man overholder tidsplanen til bryllup
  • Hjælper med at vælge farver og tema for bryllupper

Leje af DJ: 5%

Prisen på en DJ afhænger af forskellige faktorer – overvej om I bør betale lidt ekstra for en god DJ til jeres bryllup. I bliver trods alt kun gift en enkelt gang. En billig DJ er nødvendigvis ikke dårlig – men sørg for, at DJ’en har erfaring fra tidligere bryllupper.

En DJ til bryllup inkluderer typisk: 

  • Højtalere
  • Lys
  • DJ + DJ pult  

👀 Hey! Når du får 3 tilbud på DJ til bryllup hos os sørger vi altid for, at DJs har erfaring fra at spille til alle bryllupper.

Tjenester: 5%

Afhængig af, hvor meget I kan få venner og familie til at hjælpe, bør I også afsætte penge til såkaldte “tjenester”. 

Det dækker over penge til leverandører, som ikke er hovedleverandører, eksempelvis: 

  • Leje af festmateriale
  • Serviceringsfolk
  • Andre ting, som er relevante for jeres bryllup

Kage: 5%

Der findes et hav af forskellige bryllupskager, og prisen på en bryllupskage er typisk bestemte af: 1) størrelsen og 2) hvor mange lag kagen er i. 

Under alle omstændigheder er det ikke uhørt, at en bryllupskage koster 5.000 kr. – 10.000 kr., hvis I ønsker at få den lavet hos en professionel konditor – så husk at afsæt penge til det. Hvis I ønsker et mere billigt bryllup, kan I med fordel lave kagen selv. 

Transport: 4%

Vær opmærksom på, at transport kan være en udgiftspost, som slet ikke eksisterer, hvis ikke I ønsker en speciel form for transport fra kirken til receptionen/brylluppet. 

Forskellige former for transport inkluderer: 

  • Hestevogn
  • Sportsvogn
  • Limousne 

Afslutning

Vær opmærksom på at planlægge alle potentielle udgifter inden I går I gang med at bruge penge på jeres bryllup. 

Husk også for guds skyld at tilføje 5% – 10% oveni alle omkostningerne som buffer – det vil være smadderærgerligt, hvis I går over budget, og så begynder at spare på visse områder ❤️

Gå på udkig i vores bryllupsunivers

Få et fyldt dansegulv til jeres bryllup

få 3 tilbud på en erfaren dj