Den ultimative huskeliste til bryllup

Skal I giftes? Tillykke 🎉Brylluppet inkluderer en masse planlægning, men med huskelisten herunder er I godt klædt på til at huske det hele.

Indhold

Lad os finde en god DJ!

Der er mange ting at holde styr på, når I skal giftes. Derfor har vi samlet en komplet to-do liste over alle relevante ting at huske på, når I skal giftes.

Det betyder også, at der med al sandsynlighed vil være ting, som ikke er relevante for jeres bryllup. I kan frasortere de ting, der ikke er relevante for netop jeres bryllup – så skal I kun forholde jer til det mest relevante. 

Bryllup checkliste

De 3 vigtigste ting 

Der er rigtigt mange ting at tage hensyn til i bryllupsplanlægningen. Udover at lave en tidsplan til jeres bryllup,  som toastmasteren også kan tage udgangspunkt i, kommer der her de 3 mest essentielle ting, som I skal huske, når I planlægger et bryllup: 

1) Forventningsafstem prisen

Inden I tager hul på tjeklisten, bør I forventningsafstemme med hinanden ift. hvor mange penge I ønsker at bruge på brylluppet. Ønsker I et dyrt eller et billigt bryllup? Lav et overordnet budget for brylluppet – det skaber overblik!

Læs også: Hvad koster et bryllup?

2) Uddelleger opgaver

For at I ikke får unødvendigt meget at se til, kan man med fordel spørge venner og familie efter hjælp til opgaver, som kan aflaste jer i jeres planlægning, eksempelvis:

  • Koordering med: Cateringfirma, fotograf, DJ, transport fra kirke
  • Hjælp med at design invitationer
  • Hjælp med at finde brudekjole
  • Finde adresser og informationer på gæster

3) Send invitationer ud i god tid

Så snart I har fastlagt datoen for brylluppet, skal I hurtigst muligt sende invitationer ud i god tid. Det er ærgerligt, hvis en sen invitation har betydning for, at I får færre gæster til jeres bryllup. 

12 måneder inden brylluppet

Følgende ting kan gøres lige så snart I er blevet forlovet: 

– Vælg en dato for brylluppet

– Lav gæstelisten

– Send invitationer

– Lav evt. bryllupshjemmeside

– Læg et bryllupsbudget

– Reservér stedet (lokaler/telt) til bryllupsfesten

– Arrangér overnatning til bryllupsnatten

– Bestil tid til vielse i kirke eller på rådhuset

– Bed om fri fra arbejde

– Arrangér bryllupstransport til og fra kirken

– Book tid til manicure/pedicure

– Book fotograf til bryllupsbilleder og festen

– Arrangér service, borde og stole

– Bestil mad og kok, tjenere og andet serveringspersonale

– Beslut jer for et bryllupstema

– Overvej opdækning (duge, servietter, blomsterdekorationer mm.)

– Bestil tid hos skønhedssalon til ansigtsbehandling

– Søg inspiration til brudekjole og brudebuket

– Book bryllupsmusik og underholdning til brylluppet

– Book bryllupsband eller bryllupsdj

Overblik: Live band eller DJ?

6 måneder før 

– Find og bestil brudekjole, brudesko og brudetilbehør

– Book tid hos skrædder til tilretning af brudekjole

– Bestil bryllupskage

– Bestil tid hos frisør eller stylist til brudeopsætning af hår og makeup

– Bestil bryllupsrejse

– Vælg forlover og brudepige

– Bestil/lav bordkort og takkekort til brylluppet

4 måneder før 

– Begynd at lave en ønskeliste

– Bestil brudebuket og knaphulsblomster

– Bestil blomsterdekorationer

– Kontakt advokat for ægtepagt, hvis ønsket

– Vælg 2 vidner til vielsen

Læs også: Sange til bryllup i kirken 

3 måneder før

– Køb vielsesringe og bestil evt. indgravering

Lær at danse brudevals

– Forny pas og bestil visum til bryllupsrejsen

– Aftal møde/samtale med præst eller borgmester

– Køb tøj og sko til brudgommen

– Køb accessories til bruden

– Bestil tid til brudeprøveopsætning af hår og prøvelægning af makeup

– Arrangér spisning på restaurant aftenen inden brylluppet

– Uddelegér opgaver til venner og familie

– Lav en playliste til musik under med, evt. med bryllupssange

– Lav en bryllupsplayliste, hvis I skal på dansegulvet om aftenen 

2 måneder før 

– Udfyld og bestil en ægteskabserklæring

– Ansøg om navneskifte, hvis ønsket

– Lav en bordplan

– Køb tøj til best man/maid of honor samt brudepiger/brudesvende

– Bestil den endelige bryllupsmenu og prøvemiddag

– Lav eller bestil sanghæfter til vielsen

– Bestil eller lav menukort

– Arrangér barnepige til børn under brylluppet

– Køb drikkevarer

– Begynd at arbejde på din bryllupstale til din udkårne, enten talen til bruden eller talen til gommen.  

Læs også: Eksempel på velkomsttale til bryllup

1 måned før 

– Få styr på bordplanen

– Juster brudekjolen

– Gå brudeskoene til 

– Afhent vielsesringe fra guldsmeden

– Omveksl valuta til bryllupsrejsen

– Indsend prøvelsesattesten til kirkekontoret →

– Køb gæstebog og skriveredskaber

– Færdiggør og øv bryllupstalen

– Hæv kontanter til leverandører

– Gennemgå festarrangementer med sted og leverandører.

– Afstem dagens forløb med toastmasteren, så vedkommende også har styr på talerækken på dagen. 

– Tildel en ansvarlig for registrering af gaver.

På bryllupsdagen

– Giv festprogrammet til personalet 

– Forbered en taske med tøj til dagen efter.

– Saml nødvendigheder som hårspray, hårnåle, smertestillende, etc.

– Anret bordene og anbring bordkort.

– Bekræft at blomsterdekorationerne er forberedt til fest og kirke.

– Bekræft at bryllupskagen er på plads.

– Gør tøj og tilbehør til håret klar til frisøren.

Efter bryllupet

– Giv anerkendelsesgaver til dem, der har hjulpet

– Afregn med alle leverandørere

– Overvej at lave fotobøger som minde om dagen.

– Indryk en takkeannonce i lokalavisen.

– Returner eventuelt lejet udstyr og tøj.

– Skriv og send takkekort til gæsterne.

– Sælg evt. brudekjole

Anmeld navneændring hos borger.dk → 

– Lav et overblik over jeres forbrug 

– Del billeder og videoer fra brylluppet med gæster.

Opsummering 

Der er mange forskellige ting at huske, når man skal planlægge et bryllup. Husk at forventningsafstem prisen, at uddellegere opgaver og at sende bryllupsinvitationer ud i god tid – så er I på rette vej. 

Har du nogle tilføjelser til bryllups to do-listen, kan du altid skrive til os på: hej@djtilbud.dk

🪩 Få en DJ til bryllup!

Gå på udkig i vores bryllupsunivers!

Laust Skrudland

Laust er medejer af DJTILBUD, og har været med til at planlægge mange events og fester i sit virke som DJ. Han har kontinuerligt haft kommunikation med bryllupspar, fødselarer og andre festarrangører.  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få et fyldt dansegulv til jeres bryllup

få 3 tilbud på en erfaren dj