1. Pakkeleg
Den klassiske pakkeleg hvor man skiftes til at slÄ med terninger om pakkerne.
Du skal bruge:
- En terning
- En pakke per deltager (aftal vÊrdi pÄ forhÄnd)
- Et ur til at styre tiden
- Et bord alle kan sidde omkring
Â
SĂ„dan gĂžr du: Alle medbringer en indpakket gave og sĂŠtter sig omkring bordet. Man skiftes til at slĂ„ med terningen. SlĂ„r man en 6’er, mĂ„ man vĂŠlge en pakke fra midten.
NÄr alle pakker er taget, fortsÊtter man med at stjÊle fra hinanden nÄr man slÄr 6. SÊt en timer pÄ 10-15 minutter. NÄr tiden er gÄet, beholder man den pakke man har foran sig.
Lej en DJ til julefrokost đș
- Genregaranti
- Kun erfarne DJs
- FĂ„ 3 tilbud inden for 48 timer
2. Kongens efterfĂžlger
Hver person trÊkker et kort, og skal udfÞre forskellige handlinger baseret pÄ deres kort.
Du skal bruge:
- Et sĂŠt spillekort
- En liste over regler for hvert kort
- Drikkevarer
Â
SÄdan gÞr du: Kortene blandes og lÊgges i en bunke. PÄ skift trÊkker deltagerne et kort og udfÞrer den handling kortet dikterer. For eksempel: Konge = lav en ny regel, Es = alle drikker, Dame = alle kvinder drikker, 7 = himmelspejlet (sidste person med hÄnden i vejret drikker). FortsÊt indtil bunken er tom eller indtil I beslutter at stoppe.
3. Nissehue-Stafet
 Et stafetlÞb hvor man skal transportere en nissehue fra person til person uden at bruge hÊnderne.
Du skal bruge:
- En nissehue per hold
- Mindst 4 personer per hold
- Plads til at stÄ pÄ rÊkke
Â
SĂ„dan gĂžr du: Del deltagerne i hold. FĂžrste person starter med nissehuen pĂ„ hovedet og skal overfĂžre den til nĂŠste person uden at bruge hĂŠnderne – kun ved at nikke, dreje og svinge med hovedet. Hvis huen falder pĂ„ gulvet, skal man starte forfra. Det hold der fĂžrst fĂ„r huen hele vejen gennem rĂŠkken vinder.
4. Julerap-Battle
 Teams dyster om at lave den bedste julerap pÄ tid.
Du skal bruge:
- Papir og blyanter til alle hold
- Et stopur
- En “dommer-komitĂ©”
- Evt. baggrundsbeat (kan findes pÄ telefonen)
Â
SÄdan gÞr du: Del folk i hold af 3-4 personer. Hvert hold fÄr 10 minutter til at skrive en kort rap der skal indeholde mindst 5 juleord (fx julemand, nisser, gaver, etc.). NÄr tiden er gÄet, skal hvert hold performe deres rap for de andre. Dommerkomiteen vurderer pÄ baggrund af kreativitet, performance og hvor godt juleordene er inkorporeret.
5. Ballondans
 Par danser med en ballon mellem sig uden at bruge hÊnderne.
Du skal bruge:
- En ballon per par
- Musik
- God plads til at danse
- Evt. prĂŠmie til vinderparret
SĂ„dan gĂžr du: Deltagerne gĂ„r sammen to og to. Hver duo fĂ„r en oppustet ballon, som skal placeres mellem dem (fx mave mod mave). NĂ„r musikken starter, skal parrene danse uden at tabe ballonen og uden at bruge hĂŠnderne. Taber man ballonen, er man ude. Sidste par pĂ„ dansegulvet vinder.Â
đ Gennemgang: De 18 bedste selskabslege (som ikke har noget med jul at gĂžre)
6. Test jeres hukommelse
 Test hukommelsen ved at genkalde objekter fra en bakke.
Du skal bruge:
- En bakke
- 15-20 forskellige smÄ objekter
- Et viskestykke til at dĂŠkke med
- Papir og blyant til alle
Â
SÄdan gÞr du: Placer objekterne pÄ bakken. Giv deltagerne 30 sekunder til at memorere alle tingene. DÊk bakken til og lad alle skrive sÄ mange ting de kan huske. Den med flest korrekte fÄr point. GÞr det svÊrere ved at fjerne/tilfÞje ting mellem runderne.
7. Limbo Master
 Den klassiske limbo med et twist – deltagerne skal bĂŠre noget pĂ„ hovedet.
Du skal bruge:
- Et kosteskaft eller en limbostang
- Festlig musik
- SmÄ lette genstande (fx papirkopper)
- Plads til en limbobane
Â
SÄdan gÞr du: Start med stangen i normal hÞjde. Alle skal gennem med en genstand balancerende pÄ hovedet. For hver runde sÊnkes stangen og en ny genstand tilfÞjes. RÞrer man stangen eller taber sine genstande, er man ude. Sidste person der stadig kan komme under stangen vinder.
8. Quiz Stafetten
 Kombinerer quiz og fysisk aktivitet i en hektisk konkurrence.
Du skal bruge:
- QuizspÞrgsmÄl i forskellige kategorier
- To ens sÊt af nummererede konvolutter med spÞrgsmÄl
- To borde i hver sin ende af rummet
- Holdopdeling
Â
SÄdan gÞr du: Del gruppen i to hold. SpÞrgsmÄlene lÊgges i nummererede konvolutter ved start-bordet. En fra hvert hold lÞber op, tager konvolut 1, lÞber tilbage til holdet, hvor de sammen svarer pÄ spÞrgsmÄlet. FÞrst nÄr de har svaret, mÄ nÊste person hente konvolut 2. Holdet med flest rigtige svar og hurtigst tid vinder.
9. OrdkĂŠden
 En hurtig leg hvor deltagerne skal danne en kÊde af ord, hvor hvert nyt ord starter med sidste bogstav i det foregÄende ord.
Du skal bruge:
- Et stopur
- Papir og blyant til dommeren
- Evt. kategorier skrevet pÄ sedler
Â
SĂ„dan gĂžr du: Deltagerne sidder i en cirkel. FĂžrste person siger et ord, nĂŠste person skal lynhurtigt sige et ord der starter med sidste bogstav i det foregĂ„ende ord. Fx “Kat” – “Telefon” – “NĂŠse”. TĂžver man eller gentager et ord, er man ude. Man kan gĂžre det svĂŠrere ved at trĂŠkke en kategori (fx kun dyr eller mad).
10. Den Levende Jukebox
 Deltagerne skal gÊtte sange ved kun at hÞre en enkelt linje sunget af en medspiller.
Du skal bruge:
- Sangkort med titel og en specifik linje
- Et stopur
- Point-system
- Evt. mikrofon for sjov
SÄdan gÞr du: Del folk i hold. En person trÊkker et sangkort og skal synge prÊcis den linje der stÄr pÄ kortet. Deres hold har 30 sekunder til at gÊtte sangens titel. GÊtter de ikke, mÄ andre hold byde ind.
Variation: Lad personen kun nynne eller mime teksten, eventuelt med nogle klassiske, sjove julesange.
11. Menneske-Bingo
 Social ice-breaker hvor deltagerne skal finde folk der matcher forskellige beskrivelser.
Du skal bruge:
- Forberedte bingoplader med forskellige udsagn
- Kuglepenne til alle
- Timer hvis det skal vÊre pÄ tid
- Evt. prĂŠmie til vinderen
Â
SĂ„dan gĂžr du: Alle fĂ„r en bingoplade med udsagn som “Har vĂŠret i Afrika”, “Kan spille guitar”, “Er fĂždt i december”. Deltagerne skal nu mixe og mĂžde andre for at finde personer der matcher beskrivelserne. Man mĂ„ kun bruge hver person Ă©n gang. FĂžrste med en fuld rĂŠkke eller plade rĂ„ber “BINGO!”.
12. Tre-Bens Stafet Deluxe
 En opgraderet version af klassisk tre-bens lÞb hvor par skal gennemfÞre forskellige udfordringer undervejs.
Du skal bruge:
- TÞrklÊder/bÄnd til at binde ben sammen
- Forhindringer (stole, kegler etc.)
- Liste med smÄ opgaver
- God gulvplads
Â
SÄdan gÞr du: Par bindes sammen ved anklerne og skal gennemfÞre en bane med forskellige stops. Ved hvert stop skal de udfÞre en opgave (fx stable plastikkrus, binde et slips, spise en smÄkage) fÞr de mÄ fortsÊtte. FÞrste par i mÄl vinder. Hvis nogen falder, skal de starte forfra ved sidste checkpoint.
13. Emoji gĂŠt
 Teams skal gÊtte film, sange eller ordsprog kun ud fra emojis.
Du skal bruge:
- Forberedte kort med emoji-kombinationer
- Scorekort til holdene
- Timer
- Tavle eller stort papir til at vise emoji-sekvenserne
Â
SĂ„dan gĂžr du: Del deltagerne i hold. Vis en sekvens af emojis der tilsammen danner en kendt titel eller ordsprog (fx đčđ»đą for “Titanic”). Holdene har 30 sekunder til at skrive deres gĂŠt. Det hold med flest rigtige efter 10 runder vinder.
14. Kartoffel-Hockey
 Teams konkurrerer i at score mÄl med en kartoffel ved hjÊlp af kosteskafter.
Du skal bruge:
- En kartoffel (eller flere som reserve)
- Kosteskafter (Ă©n per spiller)
- To mÄl (kan vÊre stole lagt ned)
- AfmÊrket spilleomrÄde
Â
SÄdan gÞr du: Del folk i to hold. Hver person fÄr et kosteskaft. Kartoflen placeres i midten, og holdene skal nu forsÞge at score mÄl hos modstanderen, men mÄ kun rÞre kartoflen med kosten. Man mÄ ikke lÞfte kosten over knÊhÞjde. FÞrste hold til 5 mÄl vinder.
15. Blindsmagnings-Battle
 Teams dyster i at gÊtte forskellige ingredienser og smagsvarianter med bind for Þjnene.
Du skal bruge:
- Bind for Ăžjnene
- Forskellige smagsprÞver (bÄde sÞdt, salt, surt)
- Papir og blyant til at notere gĂŠt
- SmÄ smagsskeer eller tandstikker
Â
SÄdan gÞr du: Deltagerne fÄr bind for Þjnene og skal gÊtte forskellige ingredienser. Start med lette ting (fx cola vs. pepsi) og gÞr det gradvist svÊrere. Point gives for bÄde korrekt identificering af smag og mÊrke. TilfÞj et twist ved at inkludere nogle virkelig udfordrende eller uventede smagsprÞver.
16. Avisdans
 Som stopdans, men deltagerne skal stÄ pÄ en avis der bliver mindre og mindre.
Du skal bruge:
- En avis per deltager
- Musik
- God plads
- Saks
SÄdan gÞr du: Hver deltager fÄr en hel avisside at danse pÄ. NÄr musikken stopper, skal alle stÄ pÄ deres avis. For hver runde foldes/klippes avisen mindre, men man skal stadig kunne stÄ pÄ den nÄr musikken stopper. RÞrer man gulvet, er man ude. Sidste person der kan balancere pÄ den mindste avis vinder.
17. SĂžlvpapirsoutfit
 Teams dyster i at skabe det mest imponerende outfit af sÞlvpapir pÄ tid.
Du skal bruge:
- Ruller af sĂžlvpapir
- Sakse
- Timer
- En catwalk-zone
- Dommerpanel
Â
SĂ„dan gĂžr du: Del folk i teams pĂ„ 3-4 personer. Hvert team fĂ„r 2 ruller sĂžlvpapir og 15 minutter til at skabe et outfit pĂ„ Ă©n af deres teammedlemmer. Herefter skal hver “model” gĂ„ catwalk og prĂŠsentere outfittet. Dommerne giver point for kreativitet, holdbarhed og stil. Vinderne fĂ„r ĂŠren af at bĂŠre deres kreation resten af aftenen!
18. Navne-Stafetten
En hektisk stafet hvor hold skal finde pÄ navne med specifikke bogstaver under tidspres.
Du skal bruge:
- Store papirark
- Tuscher
- Timer
- Liste med kategorier
- Point-tavle
Â
SĂ„dan gĂžr du: Teams stĂ„r pĂ„ rĂŠkke bag en streg. FĂžrste person lĂžber op og skriver et navn der starter med A inden for en kategori (fx kendisser). LĂžber tilbage, giver tuschen til nĂŠste person der skal skrive B-navn osv. NĂ„r et hold nĂ„r Ă , stoppes tiden. Point gives for unikke navne – har andre hold samme navn, udgĂ„r det. Holdet med flest godkendte navne vinder.
19. Sandwich-Kunstneren
 Deltagere skal lave den mest kreative sandwich med bind for Þjnene.
Du skal bruge:
- Bind for Ăžjnene
- Diverse sandwich-ingredienser
- Tallerkener og bestik
- Dommerpanel
- VĂ„dservietter til oprydning
Â
SĂ„dan gĂžr du: Deltagerne fĂ„r bind for Ăžjnene og skal lave en sandwich ud fra de ingredienser, de kan mĂŠrke sig frem til. De har 5 minutter til at skabe deres mestervĂŠrk. Dommerne vurderer bĂ„de pĂ„ kreativitet, prĂŠsentation og – hvis de tĂžr – smag. Den mest innovative sandwich-kunstner vinder.
20. Toilet-Rulle Bowling
 Teams dyster i bowling med toiletruller som kegler og en blÞd bold.
Du skal bruge:
- 10 toiletruller
- En blĂžd bold
- Point-system
- AfmĂŠrket kastezone
Â
SĂ„dan gĂžr du: Opstil toiletrullerne i klassisk bowling-formation. Deltagerne skal nu skiftes til at bowle med den blĂžde bold. TĂŠl point som i rigtig bowling, eller lav jeres eget system. TilfĂžj twist ved at lave specielle regler – fx skal man danse mellem hvert kast eller stĂ„ pĂ„ Ă©t ben.
21. Selfie-Jagt
 Teams skal tage kreative selfies der matcher forskellige opgaver.
Du skal bruge:
- Liste med selfie-udfordringer
- Mobiltelefoner
- Timer
- Point-system
- SkĂŠrm til at vise billederne bagefter
Â
SĂ„dan gĂžr du: Teams fĂ„r en liste med selfie-opgaver (fx “tag et billede hvor alle svĂŠver” eller “lav menneske-pyramide”). De har 30 minutter til at tage sĂ„ mange kreative selfies som muligt der matcher opgaverne. Bagefter vises alle billeder, og der gives point for kreativitet og opgavelĂžsning.
22. Ord-Stafetten
 Teams skal pÄ tid skabe sammenhÊngende historier hvor hvert ord starter med et bestemt bogstav.
Du skal bruge:
- Store papirark
- Tuscher
- Timer
- Startbogstav for hvert hold
- Dommerpanel
Â
SĂ„dan gĂžr du: Hvert hold fĂ„r et startbogstav. De skal nu skabe en historie hvor hvert ord starter med dette bogstav. Fx med S: “SĂžde Sara spiste sprĂžde salater…” Efter 3 minutter lĂŠses historierne op, og der gives point for lĂŠngde, sammenhĂŠng og kreativitet.