Fremragende på Trustpilot 4.8 ud af 5
DJs i hele DK
Fremragende på Trustpilot 4.8 ud af 5
100% dansegaranti

22 underholdende lege til julefrokosten 🎅🎄

Træt af de samme gamle julelege år efter år? Her får du 17 gode festlege, der garanteret vil få selv den mest festsky kollega med på dansegulvet. Fra klassikere med et twist til helt nye idéer - her er legene der løfter enhver julefrokost fra hyggelig til legendarisk!

Indhold

Lad os finde en god DJ!

1. Pakkeleg

Den klassiske pakkeleg hvor man skiftes til at slå med terninger om pakkerne.

Du skal bruge:

  • En terning
  • En pakke per deltager (aftal værdi på forhånd)
  • Et ur til at styre tiden
  • Et bord alle kan sidde omkring

 

Sådan gør du: Alle medbringer en indpakket gave og sætter sig omkring bordet. Man skiftes til at slå med terningen. Slår man en 6’er, må man vælge en pakke fra midten.

Når alle pakker er taget, fortsætter man med at stjæle fra hinanden når man slår 6. Sæt en timer på 10-15 minutter. Når tiden er gået, beholder man den pakke man har foran sig.

Lej en DJ til julefrokost 🕺

2. Kongens efterfølger

Hver person trækker et kort, og skal udføre forskellige handlinger baseret på deres kort.

Du skal bruge:

  • Et sæt spillekort
  • En liste over regler for hvert kort
  • Drikkevarer

 

Sådan gør du: Kortene blandes og lægges i en bunke. På skift trækker deltagerne et kort og udfører den handling kortet dikterer. For eksempel: Konge = lav en ny regel, Es = alle drikker, Dame = alle kvinder drikker, 7 = himmelspejlet (sidste person med hånden i vejret drikker). Fortsæt indtil bunken er tom eller indtil I beslutter at stoppe.

3. Nissehue-Stafet

 Et stafetløb hvor man skal transportere en nissehue fra person til person uden at bruge hænderne.

Du skal bruge:

  • En nissehue per hold
  • Mindst 4 personer per hold
  • Plads til at stå på række

 

Sådan gør du: Del deltagerne i hold. Første person starter med nissehuen på hovedet og skal overføre den til næste person uden at bruge hænderne – kun ved at nikke, dreje og svinge med hovedet. Hvis huen falder på gulvet, skal man starte forfra. Det hold der først får huen hele vejen gennem rækken vinder.

Overblik: Forskellige former for underholdning til fest

4. Julerap-Battle

 Teams dyster om at lave den bedste julerap på tid.

Du skal bruge:

  • Papir og blyanter til alle hold
  • Et stopur
  • En “dommer-komité”
  • Evt. baggrundsbeat (kan findes på telefonen)

 

Sådan gør du: Del folk i hold af 3-4 personer. Hvert hold får 10 minutter til at skrive en kort rap der skal indeholde mindst 5 juleord (fx julemand, nisser, gaver, etc.). Når tiden er gået, skal hvert hold performe deres rap for de andre. Dommerkomiteen vurderer på baggrund af kreativitet, performance og hvor godt juleordene er inkorporeret.

5. Ballondans

 Par danser med en ballon mellem sig uden at bruge hænderne.

Du skal bruge:

  • En ballon per par
  • Musik
  • God plads til at danse
  • Evt. præmie til vinderparret

Sådan gør du: Deltagerne går sammen to og to. Hver duo får en oppustet ballon, som skal placeres mellem dem (fx mave mod mave). Når musikken starter, skal parrene danse uden at tabe ballonen og uden at bruge hænderne. Taber man ballonen, er man ude. Sidste par på dansegulvet vinder. 

👀 Gennemgang: De 18 bedste selskabslege (som ikke har noget med jul at gøre)

6. Test jeres hukommelse

 Test hukommelsen ved at genkalde objekter fra en bakke.

Du skal bruge:

  • En bakke
  • 15-20 forskellige små objekter
  • Et viskestykke til at dække med
  • Papir og blyant til alle

 

Sådan gør du: Placer objekterne på bakken. Giv deltagerne 30 sekunder til at memorere alle tingene. Dæk bakken til og lad alle skrive så mange ting de kan huske. Den med flest korrekte får point. Gør det sværere ved at fjerne/tilføje ting mellem runderne.

7. Limbo Master

 Den klassiske limbo med et twist – deltagerne skal bære noget på hovedet.

Du skal bruge:

  • Et kosteskaft eller en limbostang
  • Festlig musik
  • Små lette genstande (fx papirkopper)
  • Plads til en limbobane

 

Sådan gør du: Start med stangen i normal højde. Alle skal gennem med en genstand balancerende på hovedet. For hver runde sænkes stangen og en ny genstand tilføjes. Rører man stangen eller taber sine genstande, er man ude. Sidste person der stadig kan komme under stangen vinder.

8. Quiz Stafetten

 Kombinerer quiz og fysisk aktivitet i en hektisk konkurrence.

Du skal bruge:

  • Quizspørgsmål i forskellige kategorier
  • To ens sæt af nummererede konvolutter med spørgsmål
  • To borde i hver sin ende af rummet
  • Holdopdeling

 

Sådan gør du: Del gruppen i to hold. Spørgsmålene lægges i nummererede konvolutter ved start-bordet. En fra hvert hold løber op, tager konvolut 1, løber tilbage til holdet, hvor de sammen svarer på spørgsmålet. Først når de har svaret, må næste person hente konvolut 2. Holdet med flest rigtige svar og hurtigst tid vinder.

9. Ordkæden

 En hurtig leg hvor deltagerne skal danne en kæde af ord, hvor hvert nyt ord starter med sidste bogstav i det foregående ord.

Du skal bruge:

  • Et stopur
  • Papir og blyant til dommeren
  • Evt. kategorier skrevet på sedler

 

Sådan gør du: Deltagerne sidder i en cirkel. Første person siger et ord, næste person skal lynhurtigt sige et ord der starter med sidste bogstav i det foregående ord. Fx “Kat” – “Telefon” – “Næse”. Tøver man eller gentager et ord, er man ude. Man kan gøre det sværere ved at trække en kategori (fx kun dyr eller mad).

10. Den Levende Jukebox

 Deltagerne skal gætte sange ved kun at høre en enkelt linje sunget af en medspiller.

Du skal bruge:

  • Sangkort med titel og en specifik linje
  • Et stopur
  • Point-system
  • Evt. mikrofon for sjov

Sådan gør du: Del folk i hold. En person trækker et sangkort og skal synge præcis den linje der står på kortet. Deres hold har 30 sekunder til at gætte sangens titel. Gætter de ikke, må andre hold byde ind.

Variation: Lad personen kun nynne eller mime teksten, eventuelt med nogle klassiske, sjove julesange.

11. Menneske-Bingo

 Social ice-breaker hvor deltagerne skal finde folk der matcher forskellige beskrivelser.

Du skal bruge:

  • Forberedte bingoplader med forskellige udsagn
  • Kuglepenne til alle
  • Timer hvis det skal være på tid
  • Evt. præmie til vinderen

 

Sådan gør du: Alle får en bingoplade med udsagn som “Har været i Afrika”, “Kan spille guitar”, “Er født i december”. Deltagerne skal nu mixe og møde andre for at finde personer der matcher beskrivelserne. Man må kun bruge hver person én gang. Første med en fuld række eller plade råber “BINGO!”.

12. Tre-Bens Stafet Deluxe

 En opgraderet version af klassisk tre-bens løb hvor par skal gennemføre forskellige udfordringer undervejs.

Du skal bruge:

  • Tørklæder/bånd til at binde ben sammen
  • Forhindringer (stole, kegler etc.)
  • Liste med små opgaver
  • God gulvplads

 

Sådan gør du: Par bindes sammen ved anklerne og skal gennemføre en bane med forskellige stops. Ved hvert stop skal de udføre en opgave (fx stable plastikkrus, binde et slips, spise en småkage) før de må fortsætte. Første par i mål vinder. Hvis nogen falder, skal de starte forfra ved sidste checkpoint.

13. Emoji gæt

 Teams skal gætte film, sange eller ordsprog kun ud fra emojis.

Du skal bruge:

  • Forberedte kort med emoji-kombinationer
  • Scorekort til holdene
  • Timer
  • Tavle eller stort papir til at vise emoji-sekvenserne

 

Sådan gør du: Del deltagerne i hold. Vis en sekvens af emojis der tilsammen danner en kendt titel eller ordsprog (fx 🌹👻🚢 for “Titanic”). Holdene har 30 sekunder til at skrive deres gæt. Det hold med flest rigtige efter 10 runder vinder.

14. Kartoffel-Hockey

 Teams konkurrerer i at score mål med en kartoffel ved hjælp af kosteskafter.

Du skal bruge:

  • En kartoffel (eller flere som reserve)
  • Kosteskafter (én per spiller)
  • To mål (kan være stole lagt ned)
  • Afmærket spilleområde

 

Sådan gør du: Del folk i to hold. Hver person får et kosteskaft. Kartoflen placeres i midten, og holdene skal nu forsøge at score mål hos modstanderen, men må kun røre kartoflen med kosten. Man må ikke løfte kosten over knæhøjde. Første hold til 5 mål vinder.

15. Blindsmagnings-Battle

 Teams dyster i at gætte forskellige ingredienser og smagsvarianter med bind for øjnene.

Du skal bruge:

  • Bind for øjnene
  • Forskellige smagsprøver (både sødt, salt, surt)
  • Papir og blyant til at notere gæt
  • Små smagsskeer eller tandstikker

 

Sådan gør du: Deltagerne får bind for øjnene og skal gætte forskellige ingredienser. Start med lette ting (fx cola vs. pepsi) og gør det gradvist sværere. Point gives for både korrekt identificering af smag og mærke. Tilføj et twist ved at inkludere nogle virkelig udfordrende eller uventede smagsprøver.

16. Avisdans

 Som stopdans, men deltagerne skal stå på en avis der bliver mindre og mindre.

Du skal bruge:

  • En avis per deltager
  • Musik
  • God plads
  • Saks

Sådan gør du: Hver deltager får en hel avisside at danse på. Når musikken stopper, skal alle stå på deres avis. For hver runde foldes/klippes avisen mindre, men man skal stadig kunne stå på den når musikken stopper. Rører man gulvet, er man ude. Sidste person der kan balancere på den mindste avis vinder.

17. Sølvpapirsoutfit

 Teams dyster i at skabe det mest imponerende outfit af sølvpapir på tid.

Du skal bruge:

  • Ruller af sølvpapir
  • Sakse
  • Timer
  • En catwalk-zone
  • Dommerpanel

 

Sådan gør du: Del folk i teams på 3-4 personer. Hvert team får 2 ruller sølvpapir og 15 minutter til at skabe et outfit på én af deres teammedlemmer. Herefter skal hver “model” gå catwalk og præsentere outfittet. Dommerne giver point for kreativitet, holdbarhed og stil. Vinderne får æren af at bære deres kreation resten af aftenen!

18. Navne-Stafetten

En hektisk stafet hvor hold skal finde på navne med specifikke bogstaver under tidspres.

Du skal bruge:

  • Store papirark
  • Tuscher
  • Timer
  • Liste med kategorier
  • Point-tavle

 

Sådan gør du: Teams står på række bag en streg. Første person løber op og skriver et navn der starter med A inden for en kategori (fx kendisser). Løber tilbage, giver tuschen til næste person der skal skrive B-navn osv. Når et hold når Å, stoppes tiden. Point gives for unikke navne – har andre hold samme navn, udgår det. Holdet med flest godkendte navne vinder.

19. Sandwich-Kunstneren

 Deltagere skal lave den mest kreative sandwich med bind for øjnene.

Du skal bruge:

  • Bind for øjnene
  • Diverse sandwich-ingredienser
  • Tallerkener og bestik
  • Dommerpanel
  • Vådservietter til oprydning

 

Sådan gør du: Deltagerne får bind for øjnene og skal lave en sandwich ud fra de ingredienser, de kan mærke sig frem til. De har 5 minutter til at skabe deres mesterværk. Dommerne vurderer både på kreativitet, præsentation og – hvis de tør – smag. Den mest innovative sandwich-kunstner vinder.

20. Toilet-Rulle Bowling

 Teams dyster i bowling med toiletruller som kegler og en blød bold.

Du skal bruge:

  • 10 toiletruller
  • En blød bold
  • Point-system
  • Afmærket kastezone

 

Sådan gør du: Opstil toiletrullerne i klassisk bowling-formation. Deltagerne skal nu skiftes til at bowle med den bløde bold. Tæl point som i rigtig bowling, eller lav jeres eget system. Tilføj twist ved at lave specielle regler – fx skal man danse mellem hvert kast eller stå på ét ben.

21. Selfie-Jagt

 Teams skal tage kreative selfies der matcher forskellige opgaver.

Du skal bruge:

  • Liste med selfie-udfordringer
  • Mobiltelefoner
  • Timer
  • Point-system
  • Skærm til at vise billederne bagefter

 

Sådan gør du: Teams får en liste med selfie-opgaver (fx “tag et billede hvor alle svæver” eller “lav menneske-pyramide”). De har 30 minutter til at tage så mange kreative selfies som muligt der matcher opgaverne. Bagefter vises alle billeder, og der gives point for kreativitet og opgaveløsning.

22. Ord-Stafetten

 Teams skal på tid skabe sammenhængende historier hvor hvert ord starter med et bestemt bogstav.

Du skal bruge:

  • Store papirark
  • Tuscher
  • Timer
  • Startbogstav for hvert hold
  • Dommerpanel

 

Sådan gør du: Hvert hold får et startbogstav. De skal nu skabe en historie hvor hvert ord starter med dette bogstav. Fx med S: “Søde Sara spiste sprøde salater…” Efter 3 minutter læses historierne op, og der gives point for længde, sammenhæng og kreativitet.

Laust Skrudland

Laust er medejer af DJTILBUD, og har været med til at planlægge mange events og fester i sit virke som DJ. Han har kontinuerligt haft kommunikation med bryllupspar, fødselarer og andre festarrangører.  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *